David Zelenka je náš bývalý osobní marketingový specialista. Vyzná se ve strategii byznysu sociálních sítí, SEO nebo PPC. Rád se ve volném čase věnuje psychologii a osobnímu rozvoji. Miluje přírodu a rád fotí.
Jak ses dostal k marketingu?
S marketingem obecně jsem začal už na vysoké škole, kdy všechno bylo spíš na teoretické úrovni. Postupně jsem ale přidával další předměty, až jsem jeden semestr měl přímo online marketing, kde mě zaujaly výkonnostní kampaně. A tehdy jsem si řekl, že je to něco, co chci dělat. Pak už nebylo daleko ke zkoušení na vlastních věcech, pak k prvnímu klientovi, první práci ve velké agentuře atd.
Jací jsou tvoji klienti a co bys o nich řekl?
Ve většině případů pracuju s menšími a středně velkými klienty, ale mám zkušenosti i s těmi hodně velkými, ať už se jedná o „klasické weby“ nebo i e-shopy. Zároveň velká část mojí práce spadá pod digitální agenturu Brilo, kde funguju jako marketingový manažer a hodně klientů je tedy tam. Vlastně co se týká Brila, tam se většinou jedná o středně velké e-shopy s obratem kolem 1-3 milionů Kč měsíčně (ale řešíme i e-shop s obratem přes 10 milionů Kč měsíčně). Osobně řeším spíš menší klienty, kteří prodávají služby. Se všemi klienty se snažím udržovat dlouhodobou spolupráci, která je výhodná na obě strany. Po delším čase už se známe, víme, co od sebe očekávat a obecně to funguje mnohem líp než ty nárazové projekty, kde klienta nestihnu pořádně poznat. Samozřejmě ale takové projekty mám taky a občas se z nich vyklube i ta dlouhodobá spolupráce.
Tvé moto je „rozhýbu i váš web“. Je krásné, že se nezaměřuješ jen na jednu oblast, ale pohlížíš na web všeobecně, a nejen na web. Je vlastně něco, co neumíš nebo se chystáš naučit? O které oblasti bys řekl že, je tvoje nejsilnější a naopak?
Spoustu věcí neumím (smích). Ale snažím se je minimálně pochopit a zjistit, jak fungují. S nadsázkou často říkám, že umím všechno, ale nic pořádně (smích). I když jsem začínal s PPC, dneska už je to něco, v čem se neorientuju moc do hloubky. Proto mám kolem sebe lidi, kteří tomu rozumí, a službu klientům můžu nabízet s čistým svědomím, že jsou v dobrých rukách. Tím, že většinou řídím celý marketingový projekt, tak musím mít přehled všude. Ale už podle mě není pro nikoho reálné, aby plně rozuměl všemu. To pak nejde dělat pořádně a já bych před klienty neměl čisté svědomí, kdybych tvrdil, že umím všechno a dělám všechno sám.
V čem jsem si nejjistější, tak to je SEO. Tomu věnuju nejvíc času, ať už to jsou analýzy webů nebo jejich optimalizace a zároveň tam mám asi největší přehled. Nejslabší oblast asi nedokážu určit. Jsou věci, které mě nebaví, jako třeba linkbuilding. Ale všemu se snažím rozumět tak, abych v tom mohl klientům poradit. A v čem se snažím posouvat, tak to je kódování (HTML a CSS). S marketingem sice nemá moc společného, ale baví mě to a začínal jsem s ním už na gymplu. A při práci s weby klientů se s ním taky nesetkávám málo, protože to prostě patří k té komplexní péči. Stejně jako focení.
Co tě na SEO nejvíc baví a proč právě SEO?
To je hrozně těžká otázka. Baví mě asi ta komplexnost. SEO je vlastně všechno. Třeba rychlost webu, způsob, jakým zákazníkům napíšeme e-mail, co o nás slyšeli v hospodě apod. Dobré SEO vylepšuje i výkony PPC kampaní a je to dlouhodobý proces, který nikdy nekončí. Což se mimochodem klientům občas špatně vysvětluje a prodává, protože tam není okamžitý efekt. Reklama jde vypnout a zapnout. SEO ne. I když si spoustu lidí myslí opak. To je asi i důvod, proč právě SEO.
Spojuješ s marketingem i své koníčky? Na stránkách máš, že jsi fotograf. Oslovil tě někdy někdo s nabídkou brandového focení?
Focení je teď už úplně samostatná kapitola. Fotit jsem začal opravdu jako koníček, ale postupně to přerostlo ve focení akcí, pak portréty, produkty, svatby atd. Takže focení je vlastně už moje další práce, jen na něj nemám tolik času, kolik bych rád. Ale abych odpověděl na otázku, tak jsem fotil pro firmy portréty, produkty i třeba prostory kanceláří nebo nemovitosti na prodej.
Co ty a SimpleShop nebo Vyfakturuj.cz? Kterou aplikaci používáš a co bys o ní řekl?
Už pár let používám Vyfakturuj. Když jsem začal podnikat, faktury jsem dělal ve Wordu, což není ideální varianta. Pak jsem narazil právě na Vyfakturuj, zkusil jsem verzi zdarma a protože mi nástroj vyhovoval, tak jsem postupně zvyšoval tarify. Kromě automatických upomínek a posílání faktur oceňuju hlavně identity, kdy část faktur vystavuju na marketing a část na focení. Držím si pořád nepřerušenou číselnou řadu a jen se mi automaticky mění logo, barvy a další údaje v hlavičce, jak zrovna potřebuji. Všechno se hlídá a tvoří „samo“, což mi naprosto vyhovuje, protože nemusím fakturací trávit víc času, než je třeba. SimpleShop jsem zatím neměl možnost vyzkoušet na sobě, ale úspěšně ho používám u svých klientů.