Obsah:
Povinné náležitosti faktury do třetí země
Také při fakturaci do třetích zemí není radno zapomínat na základní povinné náležitosti faktury, které musí doklady obsahovat, aby byly platné. Mimo tyto obvyklé náležitosti pak na fakturu do třetí země doporučujeme také uvést:
- IBAN, neboli International Bank Account Number, je mezinárodní formát čísla účtu. Na fakturách do třetích zemí jej uveďte jako součást platebních pokynů, jelikož IBAN slouží k identifikaci vašeho bankovního účtu. Tím zajišťuje, že se k vám platba v pořádku dostane. Tvoří jej kód země, kontrolní číslice, kód banky a číslo účtu. Zjistíte jej ve svém internetovém bankovnictví, případně jej můžete vygenerovat prostřednictvím IBAN kalkulátoru.
- SWIFT (BIC) – tento jedinečný kód identifikuje banku v mezinárodním platebním styku. Při mezinárodních platebních transakcích slouží k identifikaci banky tak, aby bylo zjevné, ze které banky jsou peníze zasílány a do jaké banky mají přijít.
- Při fakturaci do třetích zemí dbejte také na vhodný jazyk, který na faktuře použijete. Je bláhové se domnívat, že si vystačíte s klasickou fakturací v českém jazyce. Abyste předešli nedorozuměním, která vzniknou nesprávným překladem, vystavte fakturu v jazyce, kterému oba rozumíte (zpravidla to bývá angličtina), dvojjazyčně nebo v rodném jazyce klienta. Veškeré náležitosti uvádějte jasně a stručně.
- Jelikož fakturace do třetích zemí zpravidla probíhá v jiné měně, než jsou naše koruny, nezapomeňte do faktury uvést směnný kurz, podle kterého se částka na faktuře přepočte. Zpravidla se používá devizový kurz České národní banky.
ČNB vyhlašuje kurzy devizového trhu každý pracovní den odpoledne po 14:30. Může se tedy stát, že faktury vystavené ráno, budou přepočtené v jiném kurzu, než ty vystavené večer. Platí také, že u plátců DPH se počítá kurz ke dni uskutečnění zdanitelného plnění a u neplátců DPH se počítá kurz aktuální k datu vystavení faktury.
V těchto případech fakturace do třetí země je výhodné sáhnout po fakturačním nástroji, který vám usnadní práci. Například Vyfakturuj.cz aktuální kurz pohlídá a do faktury jej automaticky vyplní.
Jak fakturuje do třetích zemí neplátce DPH?
Fakturujete-li do třetích zemí zboží nebo služby, bude vystavená faktura bez DPH. Záležet pak bude zejména na druhu služby. Pojďme se na to podívat podrobněji.
Při fakturaci služeb do třetích zemí rozhoduje místo plnění, jak je uvedeno v § 9 zákona o DPH. U osob povinných k dani je místem plnění stát příjemce, u nepodnikajících osob se obecně jedná o stát poskytovatele.
S ohledem na typ služby však mohou existovat výjimky – elektronické služby, služby v oblasti kultury či nemovitostí. Jejich přesný soupis uvádí § 10 zákona o DPH.
Při vývozu a fakturaci zboží do třetích zemí se u podnikajících i nepodnikajících osob DPH neuvádí, jednoduše proto, že neplátce DPH neuplatňuje.
Jak fakturuje do třetích zemí plátce DPH?
I v tomto případě si pojďme rozdělit fakturaci na zboží a služby.
Zboží
Vývoz a fakturace zboží do třetích zemí jsou od DPH osvobozené za předpokladu, že budou splněny podmínky stanovené zákonem o DPH v jeho § 66.
Dále je nutné doložit rozhodnutí celnice o tom, že zboží vystoupilo z území Evropské unie, případně o tomto kroku jsou jiné důkazní prostředky. Toto osvobození od daně je třeba na faktuře uvést – § 66 zákona o DPH, nebo odkázat na čl. 146 směrnice 2006/112/ES.
Služby
U služeb je pak třeba rozlišit, komu je poskytovaná služba určená.
- Služba pro podnikající osobu ve třetí zemi – místo zdanitelného plnění je ve třetí zemi, fakturace tak není předmětem DPH, tedy DPH na faktuře nebude uvedena.
- Služba pro nepodnikající osobu ve třetí zemi – opět záleží na typu služby. Místo zdanitelného plnění je stanoveno § 10 zákona o DPH. Ne vždy tedy půjde o plnění v České republice. Příkladem mohou být elektronické služby, u kterých je místo plnění mimo ČR.
Do kdy vystavit fakturu?
Při fakturaci do třetích zemí je nutné vystavit daňový doklad do 15 dnů ode dne, ve kterém vznikla povinnost přiznat daň nebo přiznat plnění. Obvykle se jedná o případy, kdy:
- Došlo k dodání zboží,
- byla poskytnuta služba,
- byla přijata platba, kterou je třeba zaúčtovat,
- v případech uvedených v § 28 odst. 6 zákona o DPH.
Poskytování zboží nebo služeb do třetích zemí se nezapočítává do obratu pro povinnou registraci k plátcovství DPH, je-li místo plnění mimo tuzemsko.
Uchování dokladů při obchodování do třetích zemí
Papírování se v tomto případě nevyhnete. Ať už jste plátce nebo neplátce DPH, musíte mít v pořádku veškeré doklady, které prokážou, že zboží nebo služba opravdu opustila Evropskou unii.
Prodej zboží do třetí země
Při prodeji zboží je stěžejním dokladem celní rozhodnutí, které potvrzuje, že zboží opravdu opustilo území EU. Jedná se o tzv. JSD (Jednotný správní doklad), který vám vydá celní úřad.
Zásilka neobchodní povahy je poštovní zásilka, kterou zasílá jedna fyzická osoba druhé fyzické osobě. Veškeré ostatní zásilky jsou považovány za zásilky obchodního charakteru, ke kterým musíte předložit celní prohlášení (JSD).
Prodej služeb do třetí země
U služeb poskytnutých do třetí země si nezapomeňte uchovat vystavené faktury, které poskytnuté služby dokládají.
Mimo jiné doporučujeme uchovávat také faktury, které obdržíte vy při nákupu ze třetí země. Tyto nákladové faktury jsou třeba pro vaše účetnictví.
Fakturace do třetích zemí ve Vyfakturuj.cz

Pokud toužíte obchodovat i se zákazníky ze třetích zemí, s fakturací vám pomůže Vyfakturuj.cz.
Tento chytrý fakturační online systém vás v tom nenechá. Pohlídá aktuální směnný kurz vydaný ČNB, umožní vám fakturu vystavit v cizím jazyce a měně, a to, zda-li jste nebo nejste plátce DPH, si nastavíte hned po registraci.
