Účtenka neboli paragon či stvrzenka je doklad, který potvrzuje přijetí platby za zboží nebo službu. Účtenka slouží jako potvrzení pro zákazníka o provedené transakci a zároveň jako podklad pro účetnictví podnikatele.
Kdo vystavuje účtenky?
V roce 2023 společně s ukončením systému EET došlo ke zrušení povinnosti vystavovat účtenky ve smyslu zákona o evidenci tržeb. I nadále ale mají podnikatelé povinnost vydat na žádost zákazníka doklad o prodeji zboží nebo poskytnutí služby (účtenka nebo faktura).
Účtenka se vystavuje v případě, že transakce nepřesahuje částku 10 000 Kč včetně DPH. Pokud cena za zboží nebo službu tuto hranici přesáhne, je třeba vystavit fakturu.
Jaké jsou náležitosti účtenky?
Účtenka musí obsahovat několik klíčových informací stanovených zákonem:
- Identifikace prodejce (název firmy nebo jméno a příjmení, adresu sídla nebo místa podnikání a IČ/DIČ),
- Datum vystavení účtenky,
- Popis zboží nebo služby,
- Cena a DPH,
- Evidenční číslo dokladu.
Účtenky se liší na základě toho, jestli ji vystavuje plátce nebo neplátce DPH. Pokud nejste plátci DPH, nesmí být na vámi vystavených paragonech uvedené spojení daňový doklad. Paragony jako daňové doklady vystavují pouze plátci DPH.

Věděli jste, že díky fakturačnímu systému Vyfakturuj.cz můžete vystavovat účtenky snadno, rychle a bez stresu?
Tento systém pro vás automaticky vystaví účtenku se všemi povinnými náležitostmi podle toho, jestli jste nebo nejste plátci DPH.