Sídlo firmy: jak ho založíte a co musíte splnit

Sídlo firmy: jak ho založíte a co musíte splnit
Prosperující podnikání, rozrůstající se živnost nebo úspěšný e-shop. To jsou všechno důvody, proč začít uvažovat nad založením sídla firmy. Mít sídlo společnosti, provozovnu nebo virtuální sídlo má řadu výhod, víte jaké? Vysvětlíme vám základní pojmy a jak změnit adresu podnikání.



Fakturaci už zvládáte levou zadní. Klienti jsou s vámi spokojení a o nové zákazníky není nouze. Příjem je stabilní a vás začíná napadat otázka, jak se v podnikání posunout dál? Pronajmout si provozovnu, založit sídlo firmy nebo využít služeb virtuálního sídla firmy?

Jaký je rozdíl mezi sídlem firmy (společnosti) a místem podnikání

Jste-li právnická osoba, pak ze zákona musíte mít sídlo firmy nebo jinak řečeno sídlo podnikání. To uvádíte při zakládání živnosti na živnostenském úřadě. Adresa sídla firmy je dohledatelná ve veřejných rejstřících a na vašem živnostenském listu. Na každou právnickou osobu připadá jedno sídlo firmy. Není možné, aby jedna právnická osoba měla více sídel.

Místo podnikání (nebo také provozovna) je místem, kde fyzická osoba vykonává svou činnost. Obecně se do živnostenského listu uvádí adresa trvalého pobytu a kontaktní adresa. Není povinná, každý živnostník musí posoudit sám, jestli provozovnu jeho druh živnosti potřebuje. Může jít třeba o holičství, kavárnu nebo dílnu.

Provozovnu si vysvětlíme na příkladech:
Petr Tvarohový má úspěšnou kavárnu v Brně a rozhodne se zkusit mít kavárnu i v Praze. Jelikož je kavárna provozovna a Petr není právnická osoba, ale fyzická osoba (živnostník), může si pronajmout prostor v Praze a vybudovat druhé místo podnikání.

Klára Malá prodává náramky z korálků. K jejímu podnikání stačí malé místo v bytě a kancelářský stůl. Adresu místa podnikání má na trvalé adrese, kde zároveň podniká a ze kterého náramky odesílá zákazníkům. Náramky vyrábí sama a provozovnu nepotřebuje. Jako malý živnostník zvládá podnikání sama bez zaměstnanců.

Adresa sídla firmy a místo podnikání je v místě, kde jste většinu času své činnosti k zastihnutí. Jediný rozdíl je v osobách (fyzická nebo právnická), které podnikají.

Stánek a budova jako provozovna.

Provozovnou jsou nejčastěji restaurace, kavárny a hospody.

Je nutné mít provozovnu?

Dle živnostenského zákona není nutné mít provozovnu. Obecně je provozovna místo, kde vykonáváte živnost. Pokud se rozhodnete mít provozovnu, je třeba ji mít označenou (jméno živnostníka, IČO a otevírací doba) a vybavenou dle právních předpisů. Vybavení provozovny se liší podle druhu živnosti. Nahlášení provozovny probíhá stejně jako nahlášení sídla firmy - na živnostenském úřadě.

Provozovnou je i prodejní automat a mobilní (pojízdné) provozovny. Tento typ provozoven nepotřebuje provozní dobu. Stačí tedy štítek se jménem provozovatele (majitele) a jeho IČO.

Virtuální sídlo firmy

Virtuální sídlo firmy nebo také virtuální kancelář je služba pro podnikající právnické osoby. Dříve bylo označováno jako fiktivní sídlo nebo fiktivní adresa. Jde o adresu pro podnikající právnické osoby za účelem zápisu do obchodního rejstříku. Mít sídlo firmy je jedna z podmínek, aby se právnická osoba stala podnikatelem.

Zákon nijak virtuální sídlo neupravuje a tato služba je zcela legální. Virtuální sídlo se řídí obecnou úpravou občanského zákoníku. Avšak dle tohoto zákoníku, pokud OSVČ uvádí jiné sídlo než skutečné, může finanční úřad i kdokoliv jiný požádat o adresu skutečného sídla. Osoba samostatně výdělečně činná je pak povinna sdělit skutečnou adresu.

Výhody virtuálního sídla společnosti:

  • adresa na zajímavém a reprezentativním místě (např. virtuální sídlo v centru Prahy),
  • virtuální sídlo vám ušetří několik tisíc za pronájem kanceláře,
  • zaplatíte jen pár stovek měsíčně,
  • možnost přeposílání pošty na jinou adresu,
  • krátkodobý pronájem zasedací místnosti nebo kanceláře pro styk s klienty.

Nevýhody virtuálního sídla společnosti:

  • ne všichni poskytovatelé virtuálního sídla nabízí službu přeposílání příchozí pošty,
  • můžete narazit na nespolehlivého poskytovatele,
  • dříve finanční úřad podnikatele s virtuálním sídlem označoval za nespolehlivé plátce,
  • na jedné adrese můžou být desítky až stovky dalších firem.

zasedací místnost k pronájmu

Součástí pronájmu virtuální kanceláře je i možnost pronájmu zasedací místnosti.

Jak založit virtuální sídlo?

Při vyhledávání hesla „virtuální sídlo” na internetu najdete velké množství firem, které virtuální sídlo poskytují. Většina firem má stránky hezky zpracované a založením virtuálního sídla vás intuitivně provedou.

Po online registraci s vámi firma uzavře smlouvu o poskytnutí obchodního sídla a administrativních služeb. Po uzavření smlouvy získáte dokument (souhlas majitele nemovitosti), který potřebujete pro zápis v obchodním rejstříku.

Po založení virtuálního sídla vám vzniká povinnost vyvěsit tabulku s:

  • označením firmy (jméno společnosti),
  • identifikační číslo provozovny (IČO - zjistíte z živnostenského listu).
Tuto povinnost za vás zpravidla splní sám poskytovatel virtuálního sídla, který tuto tabulku vyvěsí sám.

Jak postupovat v případě změny sídla OSVČ?

Ke změně sídla budete potřebovat několik dokumentů. Tyto dokumenty spolu s návrhem ke změně sídla podáte na rejstříkovém soudu.

Potřebujete doložit:

  • souhlas majitele nového prostoru,
  • výpis z katastru nemovitostí,
  • rozhodnutí společníků nebo zápis z valné hromady,
  • 2 000 Kč (poplatek za změnu sídla).
Pokud se stěhujete do jiného města, potřebujete doložit i zakladatelskou listinu firmy.

Jakmile vám soud změnu sídla schválí, nahlásíte ji na úřadech, kde vyplníte změnový list. Změnu je třeba nahlásit těmto institucím:

  1. Živnostenský úřad a finanční úřad. Ohlašovací povinnost je 15 dnů od změny.
  2. Sociální a zdravotní pojišťovna. Ohlašovací povinnost je 8 dnů od změny.

Vyfakturuj.cz firmám fandí!

Pod jeden účet Vyfakturuj.cz se vejde hned několik firem. Každá firma může nabízet jiné ceny, bude mít jiný vzhled faktur nebo jiné logo. Novou firmu přidáte na pár kliknutí. Firmu můžete v nastavení kdykoliv upravit.

Má vaše firma zaměstnance nebo účetní? Přidejte jim přístup a usnadněte si práci. Účetní si z aplikace stáhne všechny faktury sama.

O třídění dokladů se postarají štítky. Funkce střediska je přímo navržena pro označení provozovny na faktuře.

Vyzkoušet zdarma

Přečtěte si i naše další články

Adéla Krčíková
Autor článku: Adéla Krčíková Adéla má na starosti statistiky a marketing. Zajímá se o čarodějnictví a duchovno. Občas přinese k obědu zajímavé téma k rozhovoru, kterým se pak baví celá firma. Má nezaměnitelný a výrazný smích.