Jak začít podnikat v roce 2024

05. 01. 2024
Zjistěte, jak si založit živnost, kde najít nápad ? na podnikání a s jakými povinnostmi počítat.

Jak a v čem začít podnikat? To je otázka, která napadne každého, kdo uvažuje nad tím, že by pracoval sám na sebe. Za úspěchem v podnikání stojí nejen skutečně dobrý nápad, ale také pevná vůle a odhodlání. Budete muset proniknout do spletitostí různých plateb a dokumentů, ale také se blíže seznámit s různými zákony. Zjistěte, jak s podnikáním začít krok po kroku.

Jak se rozhodnout v čem podnikat?

Co je to vlastně podnikání? Jde o práci, kterou soustavně vykonáváte pod vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost. Jde o práci, která vám generuje zisk.

Pokud se rozhodnete, že se chcete živit podnikáním a stát se podnikatelem, je potřeba si rozmyslet, v jaké oblasti to bude. Zamyslete se nad dvěma klíčovými otázkami:

1. V čem jsem dobrý?
2. Za co mi budou lidé platit?

Odpovědi si sepište na papír. Tam, kde se prolínají, je místo pro váš byznys. Přestože už tedy víte, co chcete dělat, neměli byste zapomínat na podnikatelský plán. Zjednodušeně ho můžete považovat za takovou malou křišťálovou kouli, která vám ukáže, kam se váš byznys bude ubírat. Díky podnikatelskému plánu zjistíte:

  • Kdo jste, proč chcete podnikat a co je vaším cílem.
  • Co chcete nabízet a proč by to měl někdo kupovat.
  • Kdo je váš zákazník a jak k němu nabízený produkt nebo službu dostanete.
  • Kolik peněz bude vaše služba či produkt stát a kolik na něm vyděláte.
  • Jaké má vaše podnikání potenciální slabiny.
  • Kdo je vaše konkurence a čím nad ní budete vynikat právě vy.

Ostatně podnikatelský plán budete potřebovat také v případě, kdy budete chtít oslovit investory, žádat o podnikatelský úvěr nebo se zapojit do některé ze soutěží pro začínající podnikatele.

Práce by vás měla především bavit

Jestliže si pohráváte s myšlenkou podnikání, vyzkoušejte koncept ikigai. Má kořeny v Japonsku a Japonci v něm nachází důvod, proč každé ráno vstát z postele. Díky ikigai můžete najít svůj životní směr a oblast podnikání, která vás bude bavit.

Podnikat byste měli v takovém oboru, který vás bude bavit a uspokojovat. Hlavním cílem by neměla být vidina okamžitého a velkého zisku. Je dost možné, že prvních několik let nebudou výdělky takové, jaké jste si vysnili.

Ikigai vychází z průniku odpovědí na 4 otázky:

  • Co máte rádi a co vás baví?
  • Co svět potřebuje?
  • Za co vám budou lidé ochotni zaplatit?
  • V čem se cítíte být dobří?

ikigai

Podnikání si můžete vyzkoušet při zaměstnání, ale také do něj naplno skočit

Podnikat můžete začít dvěma způsoby. Buď do toho půjdete naplno a podnikání bude vaše hlavní činnost, nebo začnete podnikat například při zaměstnání a podnikání bude jako vaše vedlejší činnost .

Podnikání jako hlavní činnost

Pokud se rozhodnete, že podnikání bude vaše hlavní činnost, tedy že vás bude živit a vy už nebudete chodit do práce, měli byste vědět, na co všechno se připravit.

Výhody:

  • možnost vyšších výdělků než v zaměstnání,
  • větší svoboda a časová flexibilita,
  • maximální seberealizace,
  • nemáte nadřízeného.

Nevýhody:

  • nemáte jistý příjem,
  • nemáte nárok na náhradu mzdy a nemocenskou,
  • sociální a zdravotní pojištění si hradíte sami,
  • velká zodpovědnost a více starostí.

Podnikání jako vedlejší činnost

Jak začít podnikat při zaměstnání? Kromě toho, že si budete muset zřídit živnostenský list, budete se muset v některých případech dohodnout i se svým zaměstnavatelem. Povolení zaměstnavatele potřebují lidé, kteří pracují ve státní správě, nebo ti, kteří chtějí podnikat ve stejném oboru jako jejich zaměstnavatel.

Podnikání se jako vedlejší činnosti můžete věnovat v případech, kdy máte sociální a zdravotní pojištění hrazené z jiné výdělečné činnosti. Obvykle jde o případy, kdy máte zaměstnání, jste student do 26 let, pobíráte starobní důchod, peněžitou pomoc v mateřství nebo rodičovský příspěvek.

Výhody:

  • žádné zálohy na zdravotní pojištění,
  • při nízkém zisku se neplatí sociální pojištění,
  • jistý příjem ze zaměstnání,
  • přilepšíte si k platu ze zaměstnání.

Nevýhody:

  • máte méně času,
  • potřebujete získat souhlas zaměstnavatele,
  • někteří zaměstnavatelé nechtějí v tomto případě zpracovávat daňové přiznání, a tak jej budete muset řešit po vlastní ose.

Začátek podnikání se pojí se založením živnosti

Ať už bude podnikání vaší hlavní, nebo vedlejší činností, budete si muset v obou případech vybrat druh živnosti, kterou budete ke svému podnikání potřebovat. Podle živnostenského zákona se živnosti rozdělují na koncesované a ohlašovací.

Jaký je rozdíl mezi živností koncesovanou a ohlašovací?

Koncesovanou živnost můžete vykonávat na základě koncese. To znamená, že k jejímu provozování potřebujete povolení. Jde například o taxislužby, prodej zbraní a střeliva atd. Stát tímto způsobem reguluje počet koncesovaných živností.

Živnosti ohlašovací se dělí na:

  • řemeslné – vykonávat ji můžete jen s odbornou způsobilostí (doklad o vzdělání, případně o praxi),
  • vázané – taktéž je potřeba odborná způsobilost (jde o doklad o uznání odborné kvalifikace vydané patřičnou institucí),
  • volné – pro vykonávání nemusíte předkládat odbornou způsobilost. Na výběr máte z desítek živností.

Jak si vyřídit živnostenský list?

Co je potřeba k podnikání? Především živnostenský list, díky kterému vám bude přiděleno identifikační číslo osoby neboli IČO. Živnostenský list vyřídíte na kterémkoliv živnostenském úřadě. Pro komunikaci s úřady je vhodné využívat datovou schránku, která je od ledna 2023 automaticky zřízena pro všechny podnikatele.

Vyplnění živnostenského listu

Zřízení živnostenského listu není složité a trvá jen chvíli, ale přesto si na zřízení živnosti vyšetřete alespoň týden, pro jistotu. Na živnostenský úřad se vydejte s občanským průkazem a 1 000 Kč, protože právě tolik stojí vyřízení živnostenského listu. Na úřadě vyplníte Jednotný registrační formulář, na základě kterého vám po vyhodnocení žádosti úřad přidělí IČO.

Mohu podnikat i bez živnostenského listu?

Živnostenské oprávnění pro některé živnosti vůbec nepotřebujete. Jde například o:

  • zemědělskou výrobu, lesní a vodní hospodářství,
  • autorskou činnost,
  • nezávislá povolání jako spisovatel, hudebník, herec atd.
  • činnosti, u kterých je většinou potřeba státní zkouška, například daňový poradce, advokát, makléř, psychoterapeut atd.

Podnikání: úřady a dokumenty, kterým se nevyhnete

Pokud si řeknete: ano, chci podnikat, měli byste vědět, se kterými institucemi přijdete pravidelně do kontaktu a jaké dokumenty pro vás budou důležité.

Jakmile se zaregistrujete na živnostenském úřadě, zároveň se přihlásíte k dani z příjmu fyzických osob a k placení sociálního a zdravotního pojištění. Tyto instituce jsou spolu propojené, a tak už tam nemusíte chodit. Zdravotní pojišťovně a sociálce budete každý měsíc platit poplatky, s finančním úřadem budete řešit daně.

Při vyřizování živnosti se můžete přihlásit také k DPH. Není však potřeba s tím spěchat. K DPH se podle zákona musíte hlásit v momentě, kdy váš obrat přesáhne 2 miliony korun za posledních 12 měsíců. Registrace se provádí na příslušném finančním úřadě.

Na konci roku budete podávat daňové přiznání k dani z příjmů. Patří sem veškeré vaše příjmy z podnikání v ČR i v zahraničí. V případě, že chcete v přiznání k dani z příjmů uplatnit výdaje podle skutečnosti, tedy podle dokladů, musíte si vést daňovou evidenci. Abyste se ve fakturách, daních a poplatcích neztratili, je nejlepší si najít spolehlivou a zodpovědnou účetní, která funguje i online.

Jak začít podnikat bez peněz?

Jestliže nemáte našetřeno a ptáte se, jak v této situaci začít podnikat, pak se zaměřte na takové oblasti podnikání, které nepotřebují velké úspory ani náklady, nebo si peníze opatřete některým z oblíbených způsobů. Jak tedy začít podnikat od nuly?

Podnikání od nuly

Finančně nenáročné oblasti podnikání

Zaměřte se na své znalosti a svoji specializaci. Potřebujete jen odhodlání a kreativní přístup. Ideálně byste si měli vystačit s tím, co máte doma, tedy třeba s počítačem a internetem. V jakých oborech začít podnikat?

  • Grafický design,
  • copywriting,
  • správa sociálních sítí,
  • poradenství,
  • programování,
  • online doučování,
  • korektury a překlady.

Způsoby zafinancování podnikání

Začátek podnikání je složitý zejména v případě, kdy chcete vyrábět produkty, na které nemáte finance. I pro vás ale existují způsoby, jak potřebné náklady pokrýt i bez vlastního kapitálu. Jaké možnosti máte?

  • Najděte si investora,
  • požádejte o podnikatelský úvěr,
  • přihlaste se do soutěže pro začínající podnikatele,
  • vyzkoušejte crowdfunding, kdy se na váš projekt složí „dárci“, kterým na oplátku poskytnete různé odměny v rámci svého produktu či služby.

Daně: je pro vás výhodnější paušální výdaj, nebo paušální daň?

OSVČ mají v současné době několik možností, jak při zpracování daňového přiznání uplatnit výdaje z podnikání.

Paušální výdaje

Jde o výdaje, které se od reálných ročních příjmů odečítají fixní procentuální částí. OSVČ nemusí evidovat účtenky ani faktury za uplynulý rok. Výše paušálních výdajů se liší podle druhu živnostenského podnikání:

  • 80 % – uplatníte, pokud podnikáte v oblasti zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství. Váš roční příjem však nesmí přesáhnout 1 600 000 Kč.
  • 60 % – uplatňuje se u ostatní a volné živnosti, u které roční příjem nepřesáhl 1 200 000 Kč.
  • 40 % – uplatňuje se v případě jiných příjmů ze samostatné činnosti (svobodná povolání, příjmy z autorských práv atd.) u příjmu do 800 000 Kč.
  • 30 % – uplatňuje se v případě příjmů z pronájmů, a to do částky 600 000 Kč.

Paušální daň

Přihlásit k paušální dani se OSVČ mohou od 1. 1. 2021. Díky ní mohou veškeré daňové povinnosti OSVČ vyřešit jednou platbou, která má pevně stanovenou výši. Zahrnuje daň z příjmu, sociální i zdravotní pojištění. Je výhodná především pro podnikatele, kteří podnikají déle než rok. Zjednodušuje se pro ně každoroční řešení ohledně daňového přiznání.

Propagace aneb dejte o sobě vědět

Když už znáte odpověď na otázku, v čem začít podnikat, měli byste také vědět, jak se propagovat. K čemu vám bude sebelepší produkt či služba, když o nich zákazníci nebudou vědět? Z počátku si můžete dělat propagaci sami. Měli byste ale vědět, kolik času vám zabere, abyste si čas mohli efektivně rozvrhnout.

Způsobů propagace je celá řada. Budete volit mezi offline propagací (plakáty, reklamy v televizi a v rádiu) a online propagací na internetu (vlastní web, reklama na sociálních sítích, optimalizace pro vyhledávače). Způsob propagace se odvíjí od vaší cílové skupiny, tedy potenciálních zákazníků. Skvělé jsou také doporučení a reference spokojených klientů.

Na propagaci je nejlepší si najít odborníka, který ji bude umět nastavit funkčně a efektivně. Vy budete mít více času se věnovat své živnosti. Vzhledem k tomu, že jsou pro zákazníky důležité také reference, snažte se sbírat hodnocení a doporučení na svoje služby či produkty.

offline propagace

Co když vaše podnikání nejde podle plánu?

Přestože jste měli skvělý tip na podnikání a podle vzoru jste si vypracovali podnikatelský záměr, může se stát, že na volné noze zkrátka neuspějete. Pokud podnikání nepřináší zisk nebo vám nevyhovuje z jiného důvodu, raději s tím skončete. Pro tyto případy se doporučuje mít v záloze troj- až šestinásobek měsíčního obratu, abyste se nedostali do finančních problémů.

Svoje podnikání můžete ukončit, ale také jej někomu předat nebo prodat. Pokud se rozhodnete podnikání ukončit, zajděte na živnostenský úřad. Svoji živnost můžete buď přerušit, a to na libovolně dlouhou dobu, nebo zcela ukončit.

Přerušení živnosti je výhodnější, jelikož se k ní můžete kdykoliv vrátit, a to bez opětovného poplatku 1 000 Kč na vyřízení živnostenského listu. Před ukončením je potřeba vyřešit všechny pohledávky a závazky. Ostatně těm se nevyhnete, ani když živnost zrušíte.

S ukončením podnikání se pojí dokument s názvem změnový list. Ten můžete vyplnit na kterémkoliv živnostenském úřadě, ale také online s elektronickým podpisem nebo datovou schránkou. Další možnost je poslat vyplněný formulář na živnostenský úřad poštou.

Změnovým listem můžete zrušení podnikání oznámit i finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně nebo okresní správě sociálního zabezpečení. Ušetříte si tak mnoho práce a času.

Podnikání vám usnadní Vyfakturuj.cz

Platby se při podnikání řeší pomocí faktur. Vystavit je můžete několika způsoby:

  • napíšete ji ručně na papír,
  • pořídíte si částečně vyplněný tiskopis,
  • využijete Excel, Word nebo podobný program,
  • pořídíte si účetní software, který se postará také o fakturaci,
  • budete využívat online fakturační aplikaci s mnoha automatickými procesy.

Nejjednodušším způsobem je rozhodně online fakturační aplikace, která je sice zpoplatněná, ale výrazně vám usnadní proces fakturace. Ve Vyfakturuj.cz máte fakturu vystavenou za pár vteřin. Naše aplikace:

  • faktury čísluje podle předvolené číselné řady,
  • pomůže vám s náležitostmi vzhledem k tomu, zda jste, nebo nejste plátce DPH,
  • nabízí 2 vzhledy faktur, různé fonty a dokonce nastavení vašich brandových barev.

Fakturu můžete zákazníkovi poslat jako přílohu e-mailu, ale také poštou.

S podnikáním se pojí velká svoboda, ale také zodpovědnost a spousta starostí. Snažte se starosti minimalizovat a používejte nástroje, které vám podnikání usnadní. S fakturami vám hravě dokáže pomoct Vyfakturuj.cz.

Vyzkoušet zdarma

Přečtěte si i naše další články

Jana Uvízlová
Autor článku: Jana Uvízlová Jana pro vás píše články, které vás provedou nejen džunglí podnikání. Když potřebuje vypnout, vyráží na túry po hřebenovkách. Miluje jídlo a ze všeho nejvíc sushi.